Skip to main content

De bemiddelingskring voor groeiend bewustzijn

Naast mijn werk binnen het CONSENT-methode Collectief werk ik ook een paar dagen op een Democratische School, waar kinderen van 4 tot 21 jaar spelen, leren, werken, kortom ‘leven’ met elkaar. Zoals dat in het leven gaat: met vallen en opstaan. Naast alle vriendschappen, ontdekkingen, creaties, lachbuien, stoeipartijen en leermomenten zijn er ook situaties waarin het moeilijk is, waarin het schuurt, irritaties ontstaan en soms zelfs ruzie.

Bij mij op school zien we ook dit soort situaties als leermomenten. Waar mensen en kinderen samenleven wordt vanzelf duidelijk dat we rekening moeten houden met elkaar en elkaars grenzen moeten leren kennen. Dit leer je júist als het mis gaat…

Een voorbeeld. Er is een nieuw jongetje op school gekomen. Een groepje jongens, van tussen de 7 en 9 jaar neemt hem op in hun midden en al snel merken we dat de sfeer in dit groepje verandert. Er komt meer wedijver, er wordt meer schuttingtaal gebruikt, er zijn meer conflicten. Er is een apenrots en het is opeens érg belangrijk wie daarbovenop zit…

Langzaamaan krijgen de jongetjes hier meer en meer last van. Vervelende situaties worden door de begeleiders met de jongens onderzocht en weer ‘rond’ gemaakt, maar dat is niet afdoende. Eén jongetje wil ’s ochtends niet meer naar school en ouders vragen zich af wat er aan de hand is.

We besluiten een Bemiddelingskring te organiseren. Voor dat ene jongetje dat niet meer naar school wil, vragen we zijn vader ook aan te sluiten om voor zijn zoon te verwoorden waar hij last van heeft. Het jongetje vindt het nog te spannend om dit zelf te doen. Ik ben er vooral om het nieuwe jongetje te helpen met het verwoorden van zíj́n perspectief.

Alle jongetjes zijn er. De vader verwoordt samen met zijn zoontje wat hij zo lastig vindt. Iedereen luistert en leeft mee. Een meningsvormende ronde volgt, waarin ieder kind zijn zegje kan doen, door mij vaak op gang geholpen door vragen te stellen. Er wordt van alles gezegd, eerst schoorvoetend en later volmondig, over wat wel en niet fijn gaat. Het nieuwe jongetje vertelt op mijn verzoek iets over zijn vorige school en hoe hij daar omging met andere kinderen. Hij is zichtbaar verbaasd over wat zijn vriendjes benoemen als ‘niet fijn’…’ik dacht dat jullie dat leuk vonden..’ zegt hij…

In de oplossingsronde begint het weer te stromen tussen de jongens. Ze krijgen nauwelijks verwoord wat een ieder anders kan doen in het vervolg. Ze zitten te grappen en te grollen…ze zijn blij! Er is duidelijk weer verbinding. Iedereen voelt zich gezien en gehoord.

We sluiten de kring af en de jongens gaan samen buiten spelen. Die dag gaat het fijn tussen de kinderen. De volgende dag steekt ‘oud’ gedrag weer de kop op. Zo gaat dat. Patronen en angsten zijn niet meteen uit je lijf, uit gedrag. Het is een langetermijnproces.
Deze Bemiddelingskring was een stapje in het bewustzijnsproces. Als het weer moeilijk is, kunnen we refereren aan deze kring. Of na een poosje weer een Bemiddelingskring starten.

Wat is het fijn om op deze manier samen te kijken naar wat er aan de hand is. En de tijd te krijgen om te groeien…ook in de omgang met elkaar. Met vallen en opstaan!

Dit artikel is geschreven door

Suzanne Thissen

Onderzoekend & Alert

Schrijf je in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief

Ontvang gratis de eerste hoofdstukken van ons boek Besluit met CONSENT en ontdek antwoorden op de vragen: Wat is consent en wat levert werken met consent je op?