Skip to main content

Spelen met Consent: een uitnodiging om in beweging te komen

Annemiek Kamp is onlangs lid geworden van ons Collectief. Ze is ervaringsdeskundige en met dit blog geeft ze een inkijkje hoe zij de CONSENT-methode ervaart in de praktijk.

Zeven jaar geleden ontmoette ik de CONSENT-methode bij Sociocratisch Leeromgeving LOS Deurne, waar ik als begeleider en specialist Natuurkunde aan de slag ging. De CONSENT-methode wordt gebruikt door leerlingen en begeleiders om samen met consent besluiten te nemen over allerlei onderwerpen die spelen binnen de leeromgeving. De onderwerpen variëren van de aanschaf van nieuwe speelmaterialen tot de aanname van nieuwe leerlingen en begeleiders en tot besluiten over de organisatie van de school. De LOS-kring vormt het hart van de kringorganisatie van LOS Deurne.

De CONSENT-methode is een weldoordachte manier van handelen om effectief samen te werken en een bepaald doel te bereiken. Via de heldere stappen binnen de methodiek wordt zichtbaar hoe je tot duidelijke afspraken en gedragen besluiten komt. Ze is ontwikkeld om houvast en structuur te geven, zodat alle aandacht naar de inhoud kan gaan en mensen in beweging kunnen komen richting een gezamenlijk doel. De gespreksetiquette en de structuur zorgen samen voor veiligheid. 

We bewegen in de kring van ‘ik’ naar ‘wij’. Met het gezamenlijk doel voor ogen is er meer ruimte dan alleen wat je het liefste zou willen. Je brengt in de meningsvormende ronde je eigen kennis en ideeën in. In de verdiepende rondes word je uitgenodigd om in beweging te komen om, net als bij spelen, grenzen te verleggen, je creativiteit aan te boren, rekening te houden met de verschillende niveaus in vaardigheid van deelnemers en eigen stappen te zetten binnen de gezamenlijk aangegeven grenzen op weg naar het gezamenlijke doel. 

Volop ruimte om te spelen!

De gespreksetiquette zijn als spelregels in een spel. Elke speler in het spel heeft er belang bij om het fijn te houden voor zichzelf en de andere spelers, want zonder spelers is er geen spel. Dit vraagt om voortdurende afstemming, om begrip voor de behoeften en de emoties van een ander én om bewustzijn van je eigen behoeften en hoe je je voelt. De spelregels maken dit afstemmen gemakkelijker. Ze bepalen wie op welk moment wat kan doen, wie wanneer aan de beurt is om zijn of haar bijdrage te leveren, zodat alle deelnemers de ruimte krijgen om mee te doen aan het spel en het spel op een fijne manier gespeeld kan worden. 

Het spel vindt plaats binnen de regels, de ruimte zit in de structuur. Vanuit de veiligheid die de structuur geeft, kunnen we vertrouwen ontwikkelen in onszelf en in elkaar. Je doet er toe, je mening doet er toe. En vanuit evenwaardigheid doet de mening van de ander er evenzeer toe. De rondes maken dat je aan de beurt komt en dat je ook weet wanneer je aan de beurt bent. Dat geeft de rust van waaruit je gemakkelijker naar anderen kunt luisteren. De structuur biedt je de ruimte om vrijuit te spreken, maar vraagt je ook om te bewegen in je mening, terwijl je het gezamenlijke doel voor ogen blijft houden.

En juist die beweging, om net als bij spelen je grenzen te verleggen, open te staan voor nieuwe gezichtspunten en je creativiteit aan te boren, maakt me zo blij met de CONSENT-methode. Het helpt je op weg naar een gezamenlijk doel, gedragen besluiten nemen en zo duurzaam bouwen aan de gemeenschap waarin we samen leven, leren en werken. Door de CONSENT-methode in te bedden in je organisatie, maak je dat mogelijk voor je organisatie als geheel, maar ook voor ieder gesprek dat binnen je organisatie wordt gevoerd. De CONSENT-methode past super goed bij de ingenieur die ik ook ben en daarom leef ik deze zo graag voor. Door naar elkaar te luisteren en verbanden te leggen ontstaan nieuwe inzichten en daarmee kom je tot betere en meer gedragen voorstellen en besluiten.

Dit artikel is geschreven door

Annemiek Kamp

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Schrijf je in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief

Ontvang gratis de eerste hoofdstukken van ons boek Besluit met CONSENT en ontdek antwoorden op de vragen: Wat is consent en wat levert werken met consent je op?