Nieuws, ervaringsverhalen en tip's in ons blog
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Moeder & dochter over 12 jaar gezinsoverleg

Door Elise en Lisanne

Elise:

"12 jaar geleden maakten we kennis met besluitvorming met consent. Lisanne was toen 10 jaar en vooral op school behoorlijk gefrustreerd over de rol van “degenen die het voor het zeggen hebben”. Jasmijn was 5 en Roos 2; zij rolden als vanzelfsprekend in ons sociocratisch gezinsoverleg.
Wat een eyeopener dat je zonder strijd, zonder je eigen mening weg te cijferen gezamenlijk tot iets kunt komen wat voor iedereen oké is!
We waren enthousiast over het gedachtegoed en we waren pioniers. Op onderzoek uit naar hoe uiting te geven aan de waarden waar de gelijkwaardige besluitvorming voor staat. Welke spelregels horen erbij en hoe geef je die vorm zonder je te verliezen in de ‘regels’?!
Onze kinderen snapten intuïtief waar het in essentie over ging, wij volwassenen benaderden alles meer vanuit ons hoofd waardoor soms een taai en lang-lang-langdurend proces ontstond. Wat hebben we veel geleerd van de kinderen!

Terug naar de eenvoud en de vorm die de eenvoud ondersteunt!

Lisanne was vanaf het begin ‘fan’ en ik heb heel wat overtuigingen overboord moeten zetten:GO blog apr2016

  • over hoe het hoort;
  • dat je kinderen iets mee moet geven;
  • dat je als je langer op deze wereld rondloopt ook meer weet en wijzer bent;
  • dat kinderen dingen minder goed kunnen overzien dan volwassenen.

Dit alles bleek maar heel gedeeltelijk en meestal helemaal niet te kloppen.

Al doende ontdekten we steeds meer de waarde van gezinsoverleg op basis van gelijkwaardigheid. Onze gezinsleden (zeker ook de volwassenen) leerden voor zichzelf spreken, echt luisteren naar elkaar en vertrouwen in elkaars bedoelingen en integriteit te hebben. De besluiten die we op deze manier namen, kwamen vrijwel altijd snel voor elkaar en het was ook een feestje als we eruit waren. Geen achteraf gemok of gezeur, nee we hadden met elkaar gekozen, ieder zijn verantwoordelijkheid nemend.

Nu denken we er niet meer over na, we besluiten gewoon op deze manier. Het gaat vanzelf, elkaar wakker houden, voeden en ieders kwaliteiten gebruiken.

Lisanne:

"Toen ik naar een school ging waar op gelijkwaardige basis besloten werd, merkte ik een groot verschil.
Ik zag de schoolkringvergadering als een uitdaging, vond het gewoon leuk om te doen. Alles overzien, samenbrengen wat er gezegd werd en het voorstel zo formuleren dat het voor iedereen klopte, was gewoon leuk! Ik voelde ook dat ik er best goed in was. Het was een uitdaging, maar wel één waarvan je zeker weet dat je hem op kunt lossen (ook al kost het puzzelen soms wat tijd). Ik was ook altijd heel trots als ik met het verlossende voorstel kwam waar een aantal mensen al een tijdje niet op kwamen. Ik merkte dat het steeds meer een automatisme werd en het me minder moeite ging kosten.
Op Iederwijs vond ik het super fijn dat ik inspraak had en dat mensen (vooral begeleiders en docenten) echt luisterden naar wat ik wilde en dat ik echt de mogelijkheid had om dingen te veranderen of te regelen als ik dat belangrijk vond.

Later ben ik naar een middelbare school gegaan waar ik wist dat ik geen inspraak meer zou hebben. Dit was geen probleem omdat ik wist dat het zo zou zijn en dat had meegenomen in mijn afweging van de keuze.
Op de kunstacademie merkte ik wel dat ik heel erg moest wennen aan de manier van overleggen in projectgroepen. En heb ik ook regelmatig het consent systeem ingebracht, al noemde ik het niet zo. Ik had het dan over om de beurt en elkaar helemaal uit laten praten. Vaak werden dit rondjes omdat ik perse wilde dat iedereen aan het woord kwam en zich gehoord voelde. Meestal werd dit wel wat. Mensen gingen beter naar elkaar luisteren en hadden minder de behoefte om door elkaar heen te schreeuwen. Hierdoor kwamen we ook eerder tot een beslissing die voor iedereen oké was.

Nu loop ik mijn afstudeerstage op een nieuwe democratische school en merk ik dat het voor mij zo fijn is dat deze manier van besluiten nemen al helemaal in mij zit. Niet alleen tijdens de schoolkring maar ook op het moment dat ik bezig ben met het geven van lessen en vele andere momenten.

Ik kende altijd wel de uitgangspunten van gelijkwaardige besluitvorming maar verder heb ik dingen vooral op mijn gevoel en mijn kennis vanuit Iederwijs gedaan. Ik ben nu in een deel van mijn stage uren de CONSENT-methode® Basistraining bij Baudy gaan volgen. Ik vind het fijn om ook de (theoretische) achtergronden te weten zodat ik het ook echt kan neerzetten."

 

Hoe ervaren jouw kinderen het gezinsoverleg? Heb je het ze wel eens gevraagd? Zo niet: zet dat zeker eens op de agenda en houd er een of meer rondes over.
En deel vervolgens je verhalen hieronder met ons!

 

 

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Laat je reactie achter

  1. Posting comment as a guest.
0 Characters
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location
Maak effectief besluiten nog leuker! Ontvang de:

1. Gespreksetiquette
2. Van Motie tot Besluit

En ga meteen aan de slag!

Over de auteur:

Elise van den Broek - Master in de CONSENT-methode

Elise begeeft zich vanuit allerlei invalshoeken op het gebied van ontwikkeling. Binnen haar gezin en de school waar ze werkzaam is, geeft ze dat onder andere vorm met de CONSENT-methode​®​. Ze wil deze methode verder neerzetten in gezin, onderwijs en bedrijfsleven. Elise woont in de Betuwe en nodigt je graag uit om het ‘Ger-Consentspel’ te spelen.

e-mail   linkedin

Gerelateerde artikelen

ontwerp & techniek WEBJONGENS © 2018 - in opdracht van Infini.nu

Deel dit artikel

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het dan in je eigen netwerk!

CONSENT-methode gebruikt cookies om de website goed te laten functioneren. Het stelt ons ook in staat om het bezoek te verwerken in statistieken voor eigen gebruik. Je gaat bij een bezoek aan onze website akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie over cookies in de privacyverklaring