Nieuws, ervaringsverhalen en tip's in ons blog
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Hoe houden we het aan tafel gezellig en de sfeer positief?

Door Baudy Wiechers

We vroegen jullie: "Wat frustreert je het meest als het gaat over communicatie en afspraken maken met je kind(eren)?" Op deze vraag komen heel uiteenlopende antwoorden binnen via onze site.
Graag wil ik ik dit blog reageren op antwoorden die we kregen. Belangrijk is dat je beseft dat het ook maar EEN gezichtspunt is dat ik geef. Daarom ook het vriendelijke verzoek aan jou om mee te denken in het geven van suggesties.

Een van jullie antwoorden op deze vraag:

'Dat ik mijn kinderen steeds moet aansporen voor dezelfde dingen: dooreten om op tijd op school te komen, muzieklessen oefenen, opruimen... En dat daardoor het moeilijk is om gezellig aan tafel te zitten en de sfeer positief te houden'.

Het gezichtspunt van Baudy: 

Wat ik in dit geval zou doen is hier een Gezinskring over houden. Zet het eens op de agenda en ga daarbij uit van het feit dat jij er last van hebt.
Het kan zijn dat de afspraken niet helder zijn.
Het kan zijn dat de kinderen het niet belangrijk vinden.
Het kan zijn dat ze niet eens in de gaten hebben dat je het vervelend vindt omdat het altijd al zo gaat.
Het kan zijn dat ze het helemaal niet willen...

Weten de kinderen waarom ze op tijd op school moeten zijn? En mogen ze ervaren wat er gebeurt als ze niet op tijd zijn? Wiens frustratie is het?

Zijn er heldere afspraken over het opruimen? Zijn die met consent gemaakt, zodat je je kind alleen maar hoeft te helpen herinneren aan de afspraak? Als dat zo is en het werkt niet, dan is het misschien geen goede afspraak. Heb je dat je kind gevraagd?
Bij ons in het gezin was het altijd een signaal als afspraken niet meer werkten. En dat gebeurde regelmatig. Een afspraak die in het begin prima werkte, maar verwaterde. Of niet meer belangrijk gevonden werd. Op zo'n moment zette ik het opnieuw op de agenda en dan kwam er een andere afspraak uit of bleek dat de afspraak gewoon even opnieuw onder de aandacht moest komen en toch nog een goede afspraak was.

En ja, muzieklessen.
Wie wil de muzieklessen? Ben jij dat als ouder of wil het kind het zelf? En als jij het als ouder belangrijk vindt, kun je je kind dan uitleggen waarom je het belangrijk vindt? Als het kind het wil, snapt hij/zij dan het belang van oefenen? Met welk doel het kind op les zit?

Onze dochter wilde ook wel muziekles, maar ze wilde thuis niet oefenen. Dat hebben we even aangezien en toen op de agenda van onze Gezinskring gezet.
Ik wilde met plezier haar muzieklessen betalen, maar dan wel onder voorwaarde dat er geoefend werd. Ik wilde haar daar ook nog wel mee helpen, ik wilde haar er ook elke dag aan helpen herinneren, maar dan moest het wel gebeuren en het liefst ook nog zonder gemopper...
Zij koos ervoor om niet verder te gaan met muzieklessen en pakte het zelf een paar jaar later op. Met een ander instrument en zonder les (maar met YouTube).

Kinderen aansporen voor steeds dezelfde dingen kan ook een gewoonte geworden zijn waarbij eigenlijk niemand dat meer in de gaten heeft.
Ik heb wel eens een Gezinskring georganiseerd, waarbij ik heb aangegeven dat ik ging stoppen met het aansporen, zodat er bewustzijn kwam op wat ik deed (en nu dus niet meer).
Ik hield daarbij natuurlijk wel in de gaten of het veilig bleef, maar er mochten ook dingen fout gaan. Dan kwamen de kinderen maar een keer te laat op school. Dan hadden ze maar een keer geen tijd voor ontbijt of kregen ze een pittige tirade van de muziekleraar omdat er weer niet geoefend was.

Blog sept 2016

Mogen kinderen ook nog ervaren?
Wat mij betreft zeker! En ik realiseer me vaak hoe ik bepaalde patronen in stand houd en dat ik ook degene kan zijn die dat patroon doorbreekt door het anders te gaan doen.

Niet om het kind te laten vallen, maar wel om bewustwording op gang te brengen, bij het kind en misschien nog wel meer bij mezelf;).

Heb jij tips? Hoe handel jij bij steeds terugkomende irritaties in je gezin? Wat doe je er aan of accepteer je het gewoon en zie je het als jouw rol?
Laat je reactie hieronder achter, zodat er een rijkdom aan ervaringen gedeeld kan worden!

Reacties (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

Over patronen in stand houden of doorbreken: wij hadden deze weken een mooie ervaring.
Zoon M van 11 speelt accordeon. Als ie eenmaal zit vindt ie 't heerlijk, geniet er zichtbaar van, maar aan het oefenen gaan was na de grote vakantie ver...

Over patronen in stand houden of doorbreken: wij hadden deze weken een mooie ervaring.
Zoon M van 11 speelt accordeon. Als ie eenmaal zit vindt ie 't heerlijk, geniet er zichtbaar van, maar aan het oefenen gaan was na de grote vakantie ver weggezakt. En het naar les gaan eveneens!
Allereerst hebben we dit jaar niet - zoals voorgaande jaren - hem aangespoord in de laatste weken van de vakantie weer wat te gaan oefenen. Dan maar niet 'weer inkomen' op die manier - nu maar eens inkomen door het weer oppakken van de lessen.
Daarna had hij de 1e les gemist omdat hij niet lekker was geworden op school. Wij konden niet laten hem onze invulling voor te houden: 'muziekschool-ziek', wat hij niet leuk vond, want hij had echt wel zin om naar les te gaan!
De week erna zei hij dat hij gegaan was (hij gaat zelf vanuit school naar de muziekschool), met zijn juf alleen over de vakantie had gekletst, en geen nieuwe muziek had meegekregen. Ik rook op afstand dat hij jokte, maar dacht: "nu zeg ik 'ns niets. Als we dit patroon van druk uitoefenen en tegendruk geven willen doorbreken, zal ik het eens anders moeten aanpakken".
Ik vroeg hem een paar keer neutraal om me te vertellen hoe het werkelijk gegaan was: hij hield voet bij stuk. Zo had ik 2 vliegen in 1 klap: én ik had geen commentaar gegeven op zijn beslissing niet te gaan én hij wist nu dat ik heus wel wist dat hij jokte (hij kent mijn moeder-reukvermogen wel ;-)), maar de eer aan hem liet hoe hier verder mee om te gaan.
Ik belde juf om haar te betrekken bij dit spel, tenslotte: "it takes a village to raise a child", met het verzoek om gewoon te zeggen wat zij er van vindt als hij niet komt opdagen en zij voor niets zit te wachten. En dat ik het verder niet met hem ging bespreken om hem de eer te laten. Zij speelde graag mee!
Deze week was hij maandag te vroeg naar huis gegaan omdat hij dacht dat hij accordeonles had - zo sterk was hij er mee bezig! Dinsdag - zijn lesdag - heb ik hem verrast door hem van school te gaan halen (1 uur reizen) zonder te zeggen waarom ik er was. Gewoon, "ik kom een keer meereizen". In feite als 'moral support' omdat we weten hoe moeilijk het voor hem is om van zijn geliefde democratische school op tijd te vertrekken.
Vanaf ons thuisstation is hij gewoon zelf fluitend naar les gegaan. Actie geslaagd!
In ons gezinsoverleg woensdag deelden pa en ma nog wel dat we "vorige week door hadden dat M gejokt had, maar dat we niets gezegd hadden omdat we vertrouwen hadden in hoe hij er verder mee om zou gaan". En toen volgde de kers op de taart: "Echt waar...? Cool!" zei M.
Zijn beslissing, zijn verantwoordelijke stappen, zijn beloning aan zichzelf. Wat wil je nog meer!?

Lees meer
Er zijn nog geen reacties

Laat je reactie achter

  1. Posting comment as a guest.
0 Characters
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location
Maak effectief besluiten nog leuker! Ontvang de:

1. Gespreksetiquette
2. Van Motie tot Besluit

En ga meteen aan de slag!

Over de auteur:

Baudy Wiechers - Grondlegger van de CONSENT-methode®

Baudy heeft de CONSENT-methode® ontwikkeld. Nu geniet ze van het delen van haar kennis door het geven van trainingen, het houden van spelbijeenkomsten en het opleiden van CONSENT-methode® Masters zodat zij ook hun kennis kunnen delen.

e-mail  website facebook twitter linkedin

Gerelateerde artikelen

ontwerp & techniek WEBJONGENS © 2018 - in opdracht van Infini.nu

Deel dit artikel

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het dan in je eigen netwerk!

CONSENT-methode gebruikt cookies om de website goed te laten functioneren. Het stelt ons ook in staat om het bezoek te verwerken in statistieken voor eigen gebruik. Je gaat bij een bezoek aan onze website akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie over cookies in de privacyverklaring