Nieuws, ervaringsverhalen en tip's in ons blog
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

De T van... Treasure

door Suzanne Thissen

De huidige locatie van onze school is een tijdelijke start locatie. We groeien eruit en het gebouw is oud en gaat gesloopt worden. We zijn in augutus het derde schooljaar gestart, en al die tijd is er dus al een huisvestingskring die als doel heeft een nieuwe locatie te vinden voor onze school.

De huisvestingskring kreeg het vertrouwen van de schoolkring om zelfstandig te werk te gaan en werd gevraagd om een eventueel geschikte locatie in de schoolkring te brengen zodat we daar met alle betrokken leerlingen en medewerkers een definitief besluit over konden nemen.

Klinkt leuk, om dat zo met z’n allen te besluiten… en het werd een hele toestand.

De huisvestingskring bracht eigenlijk echt opgetogen de locatie in. CONSENT treasure NWLeerlingen, ouders en medewerkers konden de plek gaan bezichtigen; daarna kwam er een informatieavond over de ins en outs met betrekking tot de locatie. Vragen werden gesteld, meningen werden gevormd. Twee schoolkringen werden er voor uitgetrokken om tot een besluit te komen. De voors-en de tegens werden belicht, angsten werden uitgesproken, heftige emoties kwamen langs en loyaliteit van kinderen naar ouders was voelbaar. Het persoonlijke belang versus het belang van de community werd niet door iedereen onderscheiden.

Uiteindelijk ging iedereen consent, op enkele leerlingen na. Het bestuur besloot dat de bezwaren van deze leerlingen niet overwegend waren; het waren namelijk persoonlijke bezwaren. In de schoolkring kijken we naar het belang van de community ​en hier ging het om individuele belangen. Dus…. heeft de schoolkring met consent besloten dat we gaan verhuizen naar de nieuwe locatie.

‘En nu?’ Vroeg een collega aan mij. ‘Hebben we dan nu de SCHAT gevonden?’ Ze verwees naar de letters van de CONSENT- methode, waarin de ‘T’ verwijst naar ‘Treasure’, ofwel het vinden van de schat. Maar door dit hele proces voelde het helemaal niet zo….

Ik denk dat we de schat nog niet in handen hebben. We zijn ‘m nog aan het opgraven. Meerdere schatten: inzichten over het hele proces, hoe had dit beter gekund, wat doen we de volgende keer anders? Moeten we alle kinderen wel mee laten besluiten, is dit wel ieders domein? Had de huisvestingskring niet volledig mandaat moeten krijgen, ook wat betreft het besluit? Was de huisvestingskring wel een goede vertegenwoordiging van de school? Wanneer is een bezwaar overwegend? Wie bepaalt dat? Door achteraf óp het proces te kijken, worden verschillende schatten zichtbaar. Schatten in de vorm van inzichten die we mee kunnen nemen en toe kunnen passen in volgende situaties.

En dan heb ik het nog niet eens over de meest concrete schat: het nieuwe gebouw, de nieuwe plek! Ook die ligt nog begraven. We zien dat deze plek, net zoals waarschijnlijk andere locaties die in de toekomst nog gaan volgen, voor én nadelen heeft. Het gebouw moet nog verbouwd worden, het is nu nog moeilijk voor te stellen hoe het er straks uit gaat zien. De tijd gaat het laten zien. En….door met z’n allen de schouders eronder te zetten kunnen we er een fijne plek van máken! En dat gaan we doen. En daarom heeft de schoolkring ook voor het overgrote deel consent gegeven. Voor dit moment is deze plek, dit gebouw, het hoogst haalbare. Door onze energie en creatiekracht gaan we het verder vormen, zodat we op een dag volmondig tegen elkaar kunnen zeggen: Nu hebben we de SCHAT!!

Wat denken jullie?

Reacties (3)

This comment was minimized by the moderator on the site

Nou....inmiddels kan ik wel antwoorden geven op de vragen die het hele proces opriepen.
Eén antwoord is dat er een huisvestingskring is gevormd die een echte afvaardiging is van de community. Met Ouders, leerlingen, medewerkers, bestuur, de...

Nou....inmiddels kan ik wel antwoorden geven op de vragen die het hele proces opriepen.
Eén antwoord is dat er een huisvestingskring is gevormd die een echte afvaardiging is van de community. Met Ouders, leerlingen, medewerkers, bestuur, de architect, een afgevaardigde uit de financiële kring en iemand uit de huisvestingswereld.
Zij hebben een kringwijzer geschreven die door de schoolkring is goedgekeurd, met daarin volledig mandaat om zelfstandig besluiten te mogen nemen w.b. nieuwe locaties.
De leerlingen die in deze nieuwe huisvestingskring zitten, volgen nu het hele proces en worden niet opeens geconfronteerd met een te nemen besluit over iets waar ze niet alle ins en outs van hebben mee beleefd. Het is echt hun domein gewórden, door deelgenoot te zijn van het huisvestingsproces.

Wanneer is een bezwaar overwegend? Dat is een groot onderwerp van gesprek geweest. Het blijft een moeilijke; op individueel niveau is een bezwaar altijd overwegend. Wij hebben in ieder geval vastgesteld dat er een verschil is tussen een bezwaar dat alleen persoonlijk is, of een bezwaar dat de hele community aangaat. Alleen die laatste is voor ons overwegend...

Lees meer
This comment was minimized by the moderator on the site

Leuk om te lezen. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de gevonden antwoorden op de gestelde vragen. Want daar gaat het nu juist om. Daar wordt het interessant. De vragen: Wat doen we de volgende keer anders? Moeten we alle kinderen wel mee...

Leuk om te lezen. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de gevonden antwoorden op de gestelde vragen. Want daar gaat het nu juist om. Daar wordt het interessant. De vragen: Wat doen we de volgende keer anders? Moeten we alle kinderen wel mee laten besluiten, is dit wel ieders domein? Had de huisvestingskring niet volledig mandaat moeten krijgen, ook wat betreft het besluit? Was de huisvestingskring wel een goede vertegenwoordiging van de school? Wanneer is een bezwaar overwegend? Wie bepaalt dat?

Lees meer
This comment was minimized by the moderator on the site

Zeker interessant om te zien welke antwoorden op de vragen gekomen zijn Nicole. Wat ik me ook realiseer is dat elke situatie anders is. De kans is klein dat er op korte termijn opnieuw verhuisd gaat worden. Wat ik zelf mee zou willen nemen is het...

Zeker interessant om te zien welke antwoorden op de vragen gekomen zijn Nicole. Wat ik me ook realiseer is dat elke situatie anders is. De kans is klein dat er op korte termijn opnieuw verhuisd gaat worden. Wat ik zelf mee zou willen nemen is het inzicht dat er vooraf cruciale vragen gesteld moeten worden. Met name als het gaat over domeinen. En daar zijn de vragen die Suzanne in het blog als voorbeeld stelt goede suggesties. Zodat in een volgende, willekeurige situatie deze vragen vooraf besproken kan worden. Maar misschien wil Suzanne nog delen wat er met deze vragen gedaan is? Zou ik ook leuk vinden!

Lees meer
Er zijn nog geen reacties

Laat je reactie achter

  1. Posting comment as a guest.
0 Characters
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location
Maak effectief besluiten nog leuker! Ontvang de:

1. Gespreksetiquette
2. Van Motie tot Besluit

En ga meteen aan de slag!

Over de auteur:

Suzanne Thissen

suzanne

Suzanne is werkzaam bij DOE, Democratisch Onderwijs Eindhoven. O​p deze school wordt de ​methode gaan gebruikt omdat ze vanuit gelijkwaardigheid met elkaar besluiten wilden nemen. Ook thuis past Suzanne het gezinsoverleg toe.

Gerelateerde artikelen

ontwerp & techniek WEBJONGENS © 2018 - in opdracht van Infini.nu

Deel dit artikel

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het dan in je eigen netwerk!

CONSENT-methode gebruikt cookies om de website goed te laten functioneren. Het stelt ons ook in staat om het bezoek te verwerken in statistieken voor eigen gebruik. Je gaat bij een bezoek aan onze website akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie over cookies in de privacyverklaring